جوملا ۴

 

بالاخره بعد مدت‌ها نسخه‌ی جدید جوملا منتشر شد. جوملا در روز‌های اخیر از نسخه‌ی 4 و 3.10.0 خود رونمایی کرد. نسخه‌ی ۴ جوملا خبرهای خوبی را برای کاربران جوملایی دارد. این مطلب را برای اطلاع از جدید‌ترین اتفاقاتی که روی این سیستم مدیریت محتوای محبوب افتاده است را دنبال کنید

نسخه‌ی 3.10.0 جوملا و آماده سازی برای ارتقا به جوملا ۴

مدت‌ها پیش جوملا در آخرین اخبار خود اعلام کرده بود که نسخه‌ی 3.10 یک نسخه‌ی آماده سازی برای ارتقا به جوملا 4 است. در واقع در نسخه‌ی 3.10 همان جوملای قدیمی را داریم که فقط امکان ارتقا به جوملا ۴ را برای ما محیا می‌سازد. بعد از ارتقا به این نسخه تغییرات خاصی روی جوملای شما مشاهده نمی‌شود و این نسخه فقط یک دایو برای پرش به جوملا ۴ است.

به محض انتشار این نسخه، شاهد رونمایی از نسخه‌ی ۴ جوملا بودیم . اما سوال اینجاست که الان فرصت مناسبی برای ارتقا به جوملا ۴ است یا خیر؟

جوملا ۴ و اماده نبودن بسترها

جوملا ۴ زمانی منتشر شد که پس از طی کردن چندین نسخه‌ی آلفا و بتا و دو نسخه‌ی RC به توسعه دهنده‌گان اجازه‌ی فعالیت روی این نسخه را داده بود. اما فرآیند توسعه‌ی افزونه‌های جوملا در این مسیر به کندی انجام می‌شد، هرچند بسیاری از افزونه‌های برتر جوملا مدت‌‌هاست که بستر خود را برای جوملا ۴ آماده کرده بودند، با این حال برخی از توسعه دهندگان از این غافله عقب ماندند. حتی مترجمین معتیر این سیستم مدیریت محتوا نیز ترجمه‌های خود را برای این نسخه هنوز آماده نکرده بودند. (اگر نسخه‌ی ۴ را نصب کنید متوجه نبود برخی از زبان‌ها خواهید شد)

برای فارسی زبانان نیز این مورد حیاتی‌است که هر چه سریعتر جوملای خود را از نسخه‌ی ۳ و پلتفرم قدیمی به یک پلتفرم جدید با امکانات جذاب ارتقا دهند. اما نبود زبان فارسی با توجه به دو مترجم رسمی کار را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است. نسخه‌ی جدید جوملا افزونه‌های جدیدی را به پلتفرم اضافه کرده است و تغییرات اساسی در سیستم ترجمه بروز داده که این مورد مستلزم زمان بیشتری برای ترجمه است (به طور میانگین می‌توان گفت فقط ۵۰ درصد ترجمه‌های نسخه‌های پیشین قابل استفاده است).

چه ویژگی‌هایی را در جوملا ۴ شاهد هستیم؟

رابط کاربری و تجربه کاربری

تغییرات اساسی در رابط کاربری، ممکن است کاربران قدیمی جوملا را برای نصب جوملا با مشکل مواجه کند. این موضوع برای جوملا ۳ نیز اتفاق افتاده بود. زمانی که از نسخه‌ی ۲.۵ مهاجرت شکل گرفت، تغییرات اولیه به مزاج تعدادی از کاربران خوشایند نبود. این موضوع را می‌توان در جوملا ۴ شدید‌تر حس کرد. اما به لحاظ دسترس پذیری و سفارشی سازی اقدامات خوبی شکل گرفته است که برای کاربران جوملا نیاز به کمی زمان جهت عادی سازی وضعیت دارد. این نسخه از جوملا را می‌توان یک نسخه کامل برای موبایل در نظر گرفت. بزرگنمایی بیش از حد المان‌ها گویای این است که جوملا در نسخه‌ی جدید، هوای کاربران موبایل خود را بیشتر دارد و فوکوس روی سایر دستگاه‌ها به جز موبایل را در اوویت قرار داده است.

تغییر منوی مدیریت در بالا و انتقال به Sidebar نیز ممکن است برای روزهای اول سخت باشد. این اقدام جوملا برای ایجاد دسترس‌پذیری بهتر کاربران در سیستم مدیریت محتوا بوده و ممکن است برخی کاربران به دلیل خاطره‌ای که با نسخه ی پیشین داشتند کمی اذیت شوند. اما به مرور به این پنل عادت می‌کنید.

آیکون‌هایی که در این سیستم مدیریت محتوا استفاده شده است از Font Awesome Free 5.15.3 بهره برده که دسترسی به تعداد آیکون‌های بیشتری را به کاربران در محیط مدیریت می‌دهد.

ویرایش داشبورد مدیریتی برای کاربران بدون مراجعه به بخش ماژول‌های مدیریتی باعث تسریع ویرایش محیط مدیریت و سفارشی سازی آن شده است.

سازگاری با سرور

حداقلی‌های جوملا ۴ طبیعتا بیشتر شده و این موضوع از نیمه‌های راه جوملا ۳ به کاربران گوشزد می‌شد. در حل حاضر جوملا ۴ از PHP 7.2 و MySQL 5.6  و PostgreSQL 11.0  برای کمینه‌ی نیازها احتیاج داره.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

افزایش سرعت بارگزاری جوملا ۴ با توجه به رعایت اصولی و تغییراتی که در ساختار نمایش جوملا شده است، این امکان را به کاربر می‌دهد که بی نیاز از هر افزونه‌ای وب سایت خود را در موتورهای جستجو به نتیجه‌ی دلخواه خود برساند. این تغییرات بیشتر در هسته ی مرکزی و پلتفرم صورت گرفته اما نتیجه‌ی آن در وب سایت طراحی شده محسوس است.

قالب‌های ایمیل

قبل از نسخه‌ی ۴ جوملا، قالب‌های ایمیل در ترجمه‌های جوملا نوشته می‌شد که با کمی تغییر می‌شد آن را با قابلیت باطل کنندگی زبان، به یک محتوای اختصاصی در آورد. اما در نسخه‌ی جدید بخشی مجزا برای این منظور در نظر گرفته شده است و کاربر می‌تواند به راحتی برای هر یک از ایمیل‌هایی که از طرف جوملا ارسال می‌شود قالب اختصاصی طراحی کند.

افزایش امنیت

اولین اقدامی که از امنیت در جوملا دیده می‌شود، هنگام نصب این سیستم مدیریت محتوا است که رمز کاربر را حداقل ۱۲ حرف در نظر می‌گیرد. هر چند این قابلیت پیش فرض بوده و در تنظیمات کاربران می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اجبار کاربر برای عبور از رمزهای ساده (حتی برای تست)، تصمیم جدی جوملا برای عدم نفوذ حتی به اشتباه کاربر بوده است.

وب سرویس

شاید یکی از بزرگترین معایب جوملا را عدم پشتیبانی هسته‌ی آن از وب سرویس بود. اما در نسخه‌ی ۴ می‌توانید از این قابلیت جدید استفاده کنید.

 

این یک بررسی اجمالی از وضعیت کنونی جوملا ۴ است. اما توصیه ما به شما کاربران جوملایی عدم ارتقای جوملا 3.10 به 4 است!

نبود نسخه‌ی بومی مناسب و عدم تست کاربر در مرحله‌ی استیبل و همچنین سازگار نبودن برخی از افزونه‌ها باعث شده که استفاده از این نسخه مدتی به تعویق بیفتد. بعد از دو یا سه ریلیز امنیتی قطعا این مشکلات رفع شده و می‌توانید به راحتی از این سیستم مدیریت محتوا  استفاده کنید.

 

پ.ن: تغییرات در جوملا ۴ زیاد است و این چکیده‌ای خلاصه! از ما وقع ماجرا بود.